امداد خودرو آسیا سنتر در سراسر ایران به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی است.

تهرانپارس، خیابان وفادار شرقی، بعد ازدو راهی رهبرو بهشتی، پلاک 4 تعمیرگاه آسیاسنتر

علت یاتاقان زدن موتور 2400cc خودروهای هیوندا و کیا چیست؟

امداد خودرو هیوندا (آسیا سنتر) » امداد خودرو » علت یاتاقان زدن موتور 2400cc خودروهای هیوندا و کیا چیست؟
بعضی ها معتقدند, بدلیل پایین بودن کیفیت موتورهای هیوندا و کیا و بعضی ها هم معتقدند, به علت متناسب نبودن گیربکس با موتور این خودروها باعث شده یاتاقان زدن موتور, به یکی از رایج ترین مشکلات این خودروها تبدیل شود.اما میتوان گفت این گفته ها در واقع فقط یک شایعه هستند.

موتورهای2400سی سی بکار رفته در خودروهای با برند هیوندا و کیا تقریبا شبیه هم هستند .شاید بدلیل اینکه شرکت کیا در حدود 51 درصد سهام شرکت هیوندای را از سال 1998 خریداری کرده است.به همین دلیل موتورهای به کار رفته در این دو شرکت تقریبا یکی بوده و فقط در نوع گیربکس, آپشن و اتاق خودروها متفاوتند.

موتورهای این خودروها طوری طراحی شده اند که پمپ روغن(oil pump)ومتوازن کننده یا همان بالانسر(balancer)در یک مجموعه قرار دارندو بطور یکپارجه نصب میشوند,طوریکه برای تعویض اویل پمپ نمیتوان آنرا جداگانه  تعویض کرد.مشترک بودن این دو قطعه باعث میشود در صورت به مشکل خوردن هرکدام از آنها ,به موتورآسیب زده ودر نتیجه موتور یاتاقان بزند.

یکی از توصیه های اساسی برای نگهداری موتور که توسط شرکتهای هیوندا و کیا پیشنهاد میشود ,تعویض اویل پمپ و بالانسر که در یک قطعه قرار گرفته اند,درهر 150هزار کیلومتر است.ولی بدلیل کیفیت پایین روغن هایی که در بازارکشور ما به نام اوریجینال بودن به فروش میرسند ولی در واقع اصلی نیستند,ترجیحا هر 20 هزارکیلومتر تعویض شوند.

تعویض دیر هنگام روغن خودرو و همچنین فبلتر هوا ,یکی از دلایل اصلی یاتاقان زدن موتور این خودروها میباشدیشنهاد میشود ,با هردفعه تعویض روغن,فیلتر هوا نیزهمزمان تعویض شود.به این دلیل که عدم تعویض روغن و فیلتر هوا,باعث جرم بستن روغن میشود.

قبلا ذکر شد که اویل پمپ و بالانسر یا همان متوازن کننده در یک قطعه جمع شده اند.شفت(shaft) متوازن کننده دارای چهار یاتاقان میباشد.در زیر هر یاتاقان یک کانال روغن قرار گرفته است.در مواقعیکه تعویض روغن دیر هنگام انجام میشود,با بالا رفتن دمای موتور,بدلیل کیفیت پایین رو غن های وارداتی (که در اصل اوریجینال نیستند)و نامطلوب بودن آنهاموجب جرم بستن روغن در محفظه بالانسر شده و باعث میشود روانکاری بخوبی انجام نشود,در نهایت موجب یاتاقان زدن بالانسر میشود.یاتاقان زدن بالانسر باعث میشود شفت و اویل پمپ که در راستای شفت بالانسر قرار دارند, قفل شده و اویل پمپ متوقف شودودر نهایت توقف اویل پمپ موجب یاتاقان زدن خودرو میشود.

پس نتیجه میگیریم با رعایت موارد ذکر شده,میتوان به شایعات در مورد موتورهای 2400 سی سی خودروهای هیوندای و کیا خاتمه داد و با بکار گیری توصیه های بالاو نگهداری درست از خودرو از یاتاقان زدن موتور خودرویمان جلوگیری کنیم.

در مجموعه آسیا سنتر کلیه خدمات امداد خودرو کیا و امداد خودرو هیوندای در تهران به صورت تخصصی ارائه می شود. برای تعمیر خودروهای کیا و هیوندا در محل می توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Phone icon
تماس با امداد خودرو