امداد خودرو آسیا سنتر در سراسر ایران به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی است.

تهرانپارس، خیابان وفادار شرقی، بعد ازدو راهی رهبرو بهشتی، پلاک 4 تعمیرگاه آسیاسنتر

علت استارت نخوردن ماشین

امداد خودرو هیوندا (آسیا سنتر) » امداد خودرو » علت استارت نخوردن ماشین
علت استارت نخوردن ماشین

علت استارت نخوردن ماشین چیست؟

علت استارت نخوردن ماشین ممکن است شامل موارد مختلفی باشد. به طور حتم شاید حداقل یک بار هم برای شما پیش آمده باشد که در یک از روزهای سرد زمستان یا حتی در یکی از روزهای گرم تابستان سوار ماشین شده اید و در آن لحظه با استارت نخوردن ماشین روبه رو می شوید. توصیف کردن این لحظه در چنین شرایط آب و هوایی واقعا سخت است. در ادامه این مطلب از سایت امداد خودرو هیوندا آسیا سنتر با ما همراه باشید تا دلیل این اتفاق را مورد بررسی قرار دهیم.

بنابراین می توان استارت نخوردن ماشین را یکی از مشکلات رایج خودرو دانست که مشکل زیاد سخت و پیچیده ای نیست و به دلیل برخی از عوامل ممکن است به وجود بیاید. از طرفی مشکلات هر چند کوچک خودرو را باید جدی گرفت به این دلیل که در صورت عدم توجه به مشکل استارت نخوردن ماشین امکان آسیب به برخی از قطعات خودرو وجود دارد که شما را متحمل هزینه های اضافه تر برای تعمیر خودرو خواهد کرد. استارت نخوردن ماشین در اثر برخی از عوامل مختلف بروز می کند که بهتر است با چنین مشکلات فنی آشنایی داشته باشید.

 

دلایل استارت نخوردن ماشین 

در ماشین های نو یا کارکرده ممکن است با چنین مشکلاتی اعم از استارت نخورردن ماشین مواجه شوید. همان طور که بیان کردیم استارت نخوردن ماشین علل های مختلفی دارد که عبارت اند از:

 

  • خالی بودن باتری ماشین

خالی بودن باتری یکی از علت های رایج استارت نخوردن ماشین است که در زمان استارت نخوردن ماشین رانندگان در ابتدای کار برای جستجوی علت استارت نخوردن ماشین سریع به سراغ بررسی باتری ماشین می روند. بنابراین در زمان بررسی باتری ماشین اگر متوجه شدید که صدای چرخش موتور را نمی شنوید یا اینکه چراغ های صفحه کلیومتر ماشین روشن نمی شود از این رو به احتمال زیاد باتری ماشین یا خالی ویا اینکه خراب شده است.

البته می توانید با استفاده از آمپر استارت و تستر باتری را چک کنید و اطمینان یابید که باتری ماشین ضعیف شده است.

برای رفع چنین مشکلی و روشن کردن ماشین رانندگان از روش باتری به باتری کردن و هل دادن باتری استفاده می کنند. در صورتی که باتری خراب شده باشد باید سریع ان را تعمیر یا تعویض کنید تا در مسیرهای طولانی در نمانید. از طرفی اگر بعد از باز کردن سوئیچ، متوجه این شدید که صفحه کیلومتر اتومبیل روشن نشد ابتدا بهتر است فیوزها را چک کنید و بعد از آن  به سراغ تست سوئیچ و مغزی بروید. بنابراین اگر با بررسی کردن فیوزها و سوئیچ نیز موجه شدید که  فیوزها و سوئیچ  نیز مشکلی ندارند، به احتمال زیاد علت استارت نخوردن ماشین به دلیل وجود باتری ضعیف یا خراب است.

بیشتر بخوانید: زمان مناسب تعویض صفحه کلاچ

  • خراب شدن سوئیچ ماشین

سوئیچ ماشین وظیفه انتقال نیروی برق  از باتری به سایر اجزای داخلی خودرو را دارد.به طور معمول اگر باتری خودرو خراب شده باشد در ابتدای روشن کردن ماشین نمی تواند عملیات جرقه زنی را به خوبی انجام دهد. در این صورت در عدم رساندن جریان برق به سایر قسمت های خودرو به طور مسلم ماشین نیز استارت نمی خورد. بنابراین در چنین شرایطی باید یک سوئیچ زاپاس به همراه داشته باشید. اگر خودروی تویوتا شما دچار این مشکل است، می توانید از خدمات تعمیر خودرو در محل امداد خودرو تویوتا استفاده کنید.

  • شکسته شدن استارت

شکسته شدن استارت نیز یکی از دیگر از علت های رایج استارت نخوردن ماشین است. وظیفه این قطعه روش کردن ماشین است. در واقع شما با با وارد کردن کلید در واقع استارت می زنید و بعد از آن نیز ماشین روشن خواهد شد. البته اگر در زمان استارت زدن صدای تق تق شنیدید به احتمال زیاد استارت ماشین شکسته شده و حتما باید به تعمیرگاه بروید چون در این موقع در صورت شکسته شدن استارت کاری از دست شما بر نمی آید.

  • کثیف شدن فیلتر هوا

فیلتر هوا نیز به نوبه خود یکی از قطعات اصلی ماشین است در موجب عملکرد بهینه موتور ماشین نیز می شود. خودروها نیز همانند انسان ها برای تنفس کردن نیاز به هوای پاک و تمیز دارند. وظیفه فیلتر هوا این است که مانع از ورود هر گونه آلودگی، چربی و گرد و غبار به درون ماشین می شود و هوای تمیز را به دورن خودرو فیلتر می کند.

اما این سوال پیش می آید که فیلتر هوا چه ربطی با استارت نخوردن ماشین دارد؟ در صورت کثیف شدن و تجمع ذرات گردو غبار درون فیلتر هوا، این قطعه کثیف خواهد شد و همین امر یکی از علت استارت نخوردن ماشین به حساب می آید.بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی بهتر است فیلتر هوای ماشین خود را پس از طی کردن هر 5000 کیلومتر تعویض کنید تا دچار چنین مشکلاتی اعم از استارت نخوردن ماشین نشوید.

  • خراب شدن شمع های ماشین

یکی دیگر از قطعات داخلی و مهم در سیستم احتراق ماشین در واقع شمع های خودرو هستند. به طور مسلم بدون وجود شمع ها ماشین قادر به روشن شدن نخواهد بود. از طرفی شمع‌‌های ماشین دارای تعدادی الکترود هستند که بعد  از مدتی کارایی اولیه خود را از دست می دهند و مانند گذشته دیگر عملکرد خوبی در روشن کردن ماشین ندارند. بناباین گاهی اوقات نیز خراب بودن شمع ها می تواند یکی از علت های استات نخوردن ماشین باشد که باید برای رفع چنین مشکلی شمع ها را تعمیر کردید.

خراب شدن شمع های ماشین
خراب شدن شمع های ماشین
  • انسداد فیلتر سوخت

فیلتر سوخت در ماشین وظیفه دارد که سوخت سالم و تمیز را از باک بنزین به انژکتورهای سوخت منتقل کند. بنابراین زمانی که فیلتر سوخت با مشکل مواجه شود عملکرد دیگر اجزای ماشین را در زمان استارت زدن تحت تاثیر خود قرار می دهد و به طور معمول مصرف سوخت نیز به مراتب افزایش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: علت جا نرفتن دنده خودرو

  • شکستگی و  ترک خوردگی درپوش توزیع کننده برق

درپوش توزیع برق، هدایت ولتاژ از سیم پیچ احتراق موتور به شمع های ماشین را برعهده دارد.بنابراین به محض اینکه رطوبت به درپوش برسد مشکلات زیادی اعم از استارت نخوردن ماشین به وجود می آید. در این زمان بهترین کار این است که درپوش آسیب دیده را تعمیر کنید و قبل از نصب هم با یک پارچه تمیز و خشک آن را به خوبی تمیز کنید.

  • قفل بودن فرمان ماشین

در بسیاری از مواقع نیز قفل بودن فرمان ماشین نیز به یکی از علت استارت نخوردن ماشین به حساب می آید. گیر کردن فرمان در حالت قفل نیز موجب می شود تا ماشین استارت نخورد و روشن نشود. اما در این موقعیت باید چیکار کرد؟ بهتر است به فرمان ماشین زیاد فشار وارد نکنید و برای باز کردن آن از حرکت پلو به پهلو استفاده کنید و سوئیچ را به آرامی بازکنید. اگر خودروی هیوندای شما دچار این مشکل شده است، می توانید با شماره امداد خودرو هیوندا تماس بگیرید.

قفل بودن فرمان ماشین
قفل بودن فرمان ماشین
  • تمام شدن بنزین

در برخی از مواقع مشکل استارت نخوردن ماشین بسیار ساده است و نیازی به چک کردن همه قطعات ماشین نیست. به طور مسلم زمانی که بنزین ماشین تمام شده باشد ماشین استارت نخواهد خورد و هیچ حرکتی نیز نخواهد داشت. بنابراین قبل از استارت زدن خودرو از پر بودن باک بنزین خودرو اطمینان یابید تا دچار مشکلات جدی تر نشوید.

سخن پایانی علت استارت نخوردن ماشین

علت استارت نخوردن ماشین در صورت مشکلات فنی ایجاد می شود که مانع از استارت خوردن و روشن شدن ماشین می شود. با دانستن همه این علت ها در زمان استارت نخوردن ماشین می توانید همه اجزا و قطعات خودرو را که با استارت خوردن ماشین در ارتباط است را چک کنید و از سالم بودن آن ها اطمینان یابید و در صورت خراب بودن نیز آن قطعات را تعمیر کنید. برای آموزش های بیشتر و خدمات امداد خودرو کرمان موتور، مزدا، امداد خودرو بنز، نیسان و امداد خودرو کیا می توانید به آسیا سنتر اعتماد کنید.

سوالات متداول علت استارت نخوردن ماشین

  1. رایج ترین علل استارت نخوردن ماشین چیست؟

خراب بودن باتری ماشین یکی از مهمترین و در واقع شایع ترین علت استارت نخوردن ماشین است که حتما باید آن را تعویض یا تعمیر کنید.

  1. آیا استارت نخوردن با روش نشدن ماشین تفاوت دارد؟

در برخی از مواقع ممکن است خودرو استارت بخورد اما به هر دلیل روشن نشود که این امر به دلیل خراب بودن شمع ها و پمپ بنزین است. بنابراین می توان بیان کرد که این دو با یکدگیر متفاوت بوده و نباید به اشتباه به جای هم گرفته شوند و هرکدام ایرادات مختلفی دارند.

  1. در چه فصلی از سال استارت نخوردن ماشین بیشتر اتفاق می افتد؟

در روزهای سرد زمستان بیشتر با استارت نخوردن ماشین مواجه خواهید شد.

  1. در زمان استارت نخوردن ماشین چه باید کرد؟

در مواقعی که با استارت نخوردن ماشین مواجه شدید بهتر است خودسرانه عمل نکنید و حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید تا ایرادات فنی ماشین به خوبی گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Phone icon
تماس با امداد خودرو