امداد خودرو آسیا سنتر در سراسر ایران به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی است.

تهرانپارس، خیابان وفادار شرقی، بعد ازدو راهی رهبرو بهشتی، پلاک 4 تعمیرگاه آسیاسنتر

چگونه بفهمیم موتور ماشین سالم است

امداد خودرو هیوندا (آسیا سنتر) » مقالات » چگونه بفهمیم موتور ماشین سالم است
چگونه بفهمیم موتور ماشین سالم است

از آنحاییکه موتور خودرو یکی از مهمترین قسمت و حتی می توان گفت قلب خودرو می باشد، وحود هرگونه نقص فنی در موتور خطر جدی برای سرنشینان آن محسوب می شود. بنابراین قبل از خرید خودرو  نکاتی وجود دارد که حتما باید به آن ها توحه داشت.  وقتی موتور خودرو سالم باشد موحب عملکرد خوب خودرو، کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر مفید خودرو خواهد بود.

در مقاله چگونه بفهمیم موتور ماشین سالم است قصد داریم در مورد روشهای تشخیص سالم بودن و سالم ماندن موتورو علایم نشانده اشکال در موتور،  بررسی اجمالی داشته باشیم.

 

چگونه بفهمیم موتور ماشین سالم است

روش های مختلفی برای پی بردن به اشکالات موتور خودرو می تواند وجود داشته باشد، اما چند نکته مهم  برای تعیین سلامت کلی  موتور وحود دارد که در مورد آن ها توضیح خواهیم داد. در اینجا چند مورد ذکر شده اند:

 

گوش کردن به صدای موتور

ابتدا ماشین را روشن کنید. با دقت به صدای موتور گوش دهید. در حات نرمال که موتور سالم می باشد هیج گونه صدای غیر عادی شنیده نمی شود. اما اگر صداهای عحیبی مانند صدای ضربه زدن، صدای تق تق شنیدید ، یقینا باید به سلامت موتور خودرو شک کرد.

 وجود نشتی روغن در زیر خودرو

زیر خودرو را بررسی کنید. اگر هر گونه نشتی اعم از روغن یا بنزین و یا مایع خنک کننده  مشاهده کردید بدانید که احتمال عدم سلامت موتور خودرو وجود دارد.

بررسی چراغ چک داشبورد

بررسی کنید که چراغ چک موتور روشن نباشد.  روشن بودن این چراغ هشدار دهنده می تواند نشانگر وحود اشکال در موتور باشد و باید بررسی بیشتری شود.

چراغ های هشدار داشبورد می تواند نشان دهنده مشکل موتور باشد. اگر چراغ چک موتور روشن باشد، می تواند نشان دهنده مشکل در موتور یا اجزای آن باشد.

چک کردن روغن خودرو: سطح روغن و رنگ را به طور منظم بررسی کنید. اگر سطح روغن پایین باشد، یا اگر روغن تیره و کثیف باشد، می تواند نشان دهنده مشکل در موتور باشد.

روغن خودرو باید بطور مرتب چک شود. در صورت مشاهده کاهش سطح روغن و یا تیره و کثیف شدن رنگ روغن ،باید به وچود مشکل در موتور خودرو شک کنید که موجب این تغییر رنگ شده است.

بررسی دود اگزوز

در صورتیکه از اگزوز دود غیر عادی از قبیل دود سیاه، آبی و یاسفید بیرون می آید و یا بوی بد و نامطبوعی به مشام می رسد، می تواند نشانه مشکل داشتن موتور خودرو باشد.

کند بودن شتاب خودرو

در صورتیکه شتاب خودرو ضعیف است و یادر همان سرعت باقی می ماند از نشانه های خرابی موتور خودرو می توانذ باشد.

افزایش مصرف سوخت

در صورتیکه مصرف سوخت خودرو از حد معمول بیشتر شده و افزایش پیدا کرده است احتمال خرابی و اشکال در موتور خودرو وجود دارد.

 

 حفظ سلامت موتور خودرو

کارهایی که برای حفط سلامت موتور انجام می دهید موجب افزایش طول عمر موتور و بهبود عملکرد خودرو می شود.

سرویس دوره ای 

تعویض مرتب و منظم روغن، تعویض فیلتر هوا و فیلتر بنزین از کارهای ضروری برای سالم نگه داشتن موتور خودرو است. موارد دیگری نیز وجود دارند که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

بررسی تسمه تایم

تسمه تایم از موارد مهمی است که باید بطور منظم بررسی شده و در صورت نیاز حتما تعویض شود. اگر تسمه تایم فرسوده یا شکسته شود، آسیب جدی به موتور وارد می شود.

تعویض به موقع روغن

تعویض منظم روغن برای حفظ سلامت موتور ضروری است. روغن موتور را روان می کند و به خنک نگه داشتن آن کمک می کند.

بررسی مایع خنک کننده

بطور مرتب سطح مایع حنک کننده و تمیزی آن  را چک کنید . اگر سطح آن پایین آمده باشد و یا کثیف شده باشد آن را تعویض کنید. در غیر اینصورت دمای موتور بالا رفته و موجب گرم شدن بیش از اندازه موتور می شود.

تعویض شمع ها

اگر شمع ها کثیف یا فزسوده باشند عملکرد موتور پایین آمده و راندمان سوخت نیز کاهش پیدا می کند. بنابراین بطور مرتب شمع ها بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شوند.

تعویض فیلتر هوا

کثیف بودن فیلتر هوا باعث کاهش راندمان موتور می شود. بنابراین بطور مرتب چک شده و تعویض شود.

تعویض فیلتر بنزین

اگر فیلتر بنزین کثیف باشد روی عملکرد موتور تاثیر منفی گذاشته و راندمان آن را پایین می آورد. مرتبا فیلتر بنزین باید تعویض شود.

 

در این مقاله از آسیاسنتر مواردی را شرح دادیم که در جهت بررسی سلامت موتور خودرو به شما کمک می کند و سوال شما در ارتباط با چگونه بفهمیم موتور ماشین سالم است را پاسخ می دهد.

توجه کنید تنها این موارد برای پاسخ به سلامت موتور کافی نیست و گاهی باید موتور به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

4 پاسخ

  1. مطلبی که گذاشتین بعضی نکاتش برام تازگی داشت و بسیار مفید میدونم این مقاله رو در کل منو ترغیب کرد که بقیه مطالب سایتتون رو هم مطالعه کنم … تشکر ویژه از شما.

    1. حوشجالیم که مطالب برای شما مفید بودند و سپاسگذاریم که از سایت امداد خودرو آسیا سنتر دیدن کردید.

  2. نحوه پردازش موضوع و بیان نکات فنی مشکل، بسیار حرفه ای پرداخته شده در متن و این فقط یک پیام رو مخابره میکنه و اون اینکه ما با یک تیم بسیار مجرب سر و کار داریم خوشحالم که با مجموعه خوب آسیا سنتر آشنا شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Phone icon
تماس با امداد خودرو