امداد خودرو آسیا سنتر در سراسر ایران به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی است.

تهرانپارس، خیابان وفادار شرقی، بعد ازدو راهی رهبرو بهشتی، پلاک 4 تعمیرگاه آسیاسنتر

نحوه معامله ماشین دست دوم + نکات کلیدی

امداد خودرو هیوندا (آسیا سنتر) » مقالات » نحوه معامله ماشین دست دوم + نکات کلیدی
نحوه معامله ماشین دست دوم

مواقع بسیاری برای افراد پیش می آید که قصد خرید خودروی کارکرده و یا فروش خودروی خود را داشته باشند. اکثریت افراد هیچ اطلاعی درباره نحوه معامله ماشین دست دوم ندارند و نمی دانند چه مراحلی برای خرید و فروش این خودروها باید طی شود تا به مشکل قانونی بر نخورده و شامل ضرر و زیان نشوند.  بنابراین مطلع بودن از نکات حقوقی معامله به همان اندازه دانستن نکات فنی خودرو، مهم و ضروری میباشند.

نحوه معامله ماشین دست دوم

در این مقاله که با مطالعه بخش امداد خودرو کرمان موتور از آسیا سنتر آماده شده است قصد داریم هر آنچه در مورد نحوه و اصول کلیدی خرید و فروش خودرو های کارکرده باید بدانید را بررسی کرده و به آن ها بپردازیم.

برای انجام یک معامله بدون نقص باید از مراحل، نکات و قوانین معامله خودرو، بخوبی اطلاع داشته باشید.

 

مراحل معامله های خودرو های کارکرده:

  • انجام بازدید و کارشناسی خودرو
  • تنظیم قراداد مبایعنامه
  •  تعویض پلاک و برگه سبز خودرو در مراکز تعویض پلاک
  •  ثبت سند قطعی خودرو در دفاتر ثبت اسناد رسمی

 

مدارک ضروری برای معامله خودرو

از موارد مورد نظر برای نحوه معامله ماشین دست دوم در نظر گرفتن مدارک مورد نیاز است. جهت انجام معامله خودرو این موارد را در این قسمت مورد بررسی قرار می دهیم:

  • کارت ماشین و برگه سبز خودرو

از نظر نیروی انتظامی، این دو اسناد اصلی برای احراز مالکیت خودرو هستند. یعنی نیروی انتظامی، مالک خودرو را کسی می داند که برگه سبز و کارت ماشین به نام او باشد.

اما از نظر قوه قضاییه  برای ادعای دعوی در مورد مالکیت خودرو در امور حقوقی، باید سند قطعی در دفتر اسناد رسمی به نام خریدار زده شده باشد. در غیر اینصورت فرد را مالک خودرو نمی شناسد.

همچنین هر گونه تغییرات مهم خودرو از قبیل تغییر رنگ بدنه یا تعویض موتور یا تعویض اتاق خودرو حتما باید در برگه سبز قید شود.

  • برگه کمپانی

برگه کمپانی همان فاکتور خرید خودرو از شرکت تولید کننده می باشد و مشخص میکند که در آن تاریخی و نوع خودرو و نام خریدارذکر شده است. همچنین در خرید خودروهای لیزینگی نوشته می شود که خودرو فروخته شده در رهن شرکت لیزینگ خودرو می باشد.

  • سند قطعی

سند قطعی در واقع همان سندی است که از نظر قوه قضاییه نشان دهنده مالکیت خودرو است. برای انتقال این سند نیاز است که بعد از تعویض پلاک، به دفاتر رسمی مراجعه کرده و اقدامات انتقال انجام شوند. در خودروهای صفر که مستقیما از شرکت تولید کننده خریداری شده نیازی به این برگه نیست . یعنی زمانیکه برگ کمپانی و سند سبز خودرو هر دو به نام یک فرد است، دیگر نیازی به ثبت سند قطعی در دفترخانه نیست.

  • بیمه شخص ثالث

بیمه خودرو یکی از مهمترین مدارک است که بدون آن حتی نباید خودرو را از پارکینگ بیرون بیاوریم. پس قطعا ذر مورد انتقال سند خودرو از مدارک ضروری می باشد.

  • کارت ملی و وکالتنامه انتقال خودرو

فروشنده خودرو باید کارت ملی یا وکالتنامه قطعی محضری در امور انتقال خودرو همراه داشته باشد. این وکالتنامه باید شامل تعویض پلاک و تنظیم سند باشد . وکالتنامه از مالکانی که درخارج از کشورهستند،  مهر وزارت امور خارجه الزامی است.

  • مفاصا حساب عوارض شهرداری

برای پرداخت عوارض سالانه شهرداری باید با در دست داشتن کارت خودرو به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهری مراجعه کرده و مفاصا جساب خودرو را دریافت کنید.

  • برگه عدم خلافی خودرو

 شما برای انتقال خودرو نیاز است تمامی جریمه های راهنمایی و رانندگی ماشین خود را پرداخت نمایید تا بتوانید خودرویتان را به فروش برسانید. بعد از پرداخت جرایم خودرو در بانک ملی با در دست داشتن کارت خودرو و کارت بانکی به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کرده و اقدام به اخذ برگه عدم خلافی کنید. 

  • مدارک احراز محل سکونت 

مراکز تعویض پلاک بر اساس  مدارک احراز محل سکونت شما  تصمیم می گیرد که چه پلاکی با چه کد شهری به شما ارائه دهد. این مدارک شامل سند ملک، اجاره نامه، گواهی اشتغال به تحصیل، قبوض خدماتی مثل آب، گاز، برق  و بیمه تامین اجتماعی باشد. لازم به ذکر است این مدارک باید به نام خودتان یا یکی از اقوام درجه یک شما باشد.

  • برگه کارشناسی خودرو

با کارشناسی تخصصی رنگ، بدنه و فنی خودرو می توان از متحمل شدن ضررهای مالی که گاهی اوقات می توانند شامل ضررهای هنگفت شوند، جلوگیری کرد.بنابراین این کار را حتما به یک متخصص بسپارید.

مبایعه‌نامه

تنظیم مبایعه‌نامه قبل از مراجعه به مرکز تعویض پلاک

بعد از کارشناسی خودرو، بین خریدار و فروشنده باید یک  قرارداد مبایعه‌نامه تنظیم و امضا شود. این قراردادی بین خریدار و فروشنده می باشدکه هر طرف قرارداد را موظف می‌سازد تا نسبت به موارد توافق شده در قرارداد متعهد باشد. از نوشتن  قولنامه دستی بین خودتان جدا خودداری کنید ، علی الخصوص که اولین تجربه خرید خودروی شما باشد.

موارد زیر باید در تنظیم  فولنامه خودرو گنجانده شوند:

  • مشخصات کامل خریدار و فروشنده  از جمله کد ملی، آدرس پستی، تاریخ تولد، محل صدور شناسنامه و شماره تلفن طرفین
  • تمام مشخصات خودرو از قبیل مدل، رنگ، لوازم و آپشن‌های موجود، تک سوخت یا دوگانه‌سوز بودن آن و غیره
  • مبلغ توافق شده و نحوه پرداخت آن توسط خریدار
  • زمان و تاریخ تحویل خودرو از طرف فروشنده به همراه بیمه و کارت سوخت
  • تاریخ  و مهلت مراجعه به مرکز تعویض پلاک خودرو
  •  پرداخت عوارض سالانه شهرداری، مالیات، جرایم و دریافت برگه عدم خلافی خودرو
  • تاریخ و زمان حضور در دفترخانه
  • پرداخت ضرر و زیان در صورت فسخ معامله

 

نکات حقوقی برای تنظیم مبایعه‌نامه

این نکات حقوقی را در  خرید ماشین دست دوم در مبایعه‌نامه  حتما رعایت کنید:

  • قبل از امضای مبایعه‌نامه از اصالت خودرو و مدارک آن اطمینان حاصل کنید. نوشتن جمله «مورد معامله عیناً به رؤیت خریدار رسید»، به معنی پذیرفتن تمامی شرایط آشکار و نهان خودرو است.
  •   تا قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، تأیید اصالت خودرو، احراز ممنوع‌المعامله نبودن فروشنده و همچنین پرداخت جرایم خلافی و دیون دولتی از سمت فروشنده، از پرداخت کامل مبلغ معامله جدا پرهیز کنید.
  • در صورتیکه 2 خودرو با یکدیگر معاوضه می کنید، حتماً دو  مبایعه‌نامه جدا گانه تنظیم کنید تا در صورت عدم انجام تعهدات توسط یک طرف،  طرف دیگر به مشکل قانونی بر نخورد.
  • اگر در مبایعنامه خط خوردگی ایجاد شد، در انتهای آن علت حط خوردگی را توضیح دهید و حتما ذکر کنید که خط خوردگی مربوط به قبل از امضای طرفین می باشد و از افراد امضا کننده بخواهید که توضیحات را مجددا امضا و تاییدکنند.

پلاک

نحوه معامله ماشین دست دوم / مراحل تعویض پلاک

  • خریدار و فروشنده و یا فقط خریدار به همراه وکالتنامه قطعی فروش، به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه می کنند. توصیه می شود صبح خیلی زود  را برای این کار اختصاص دهید تا در شلوغی این مراکز گیر نیفتید.
  • هنگام ورود به مرکز تعویض پلاک در درب ورودی پارکینگ یک قبض به شما داده می شود  که شماره باجه و شماره سالن در آن درج شده است.در ابتدا کارت ماشین و برگ سبز از فروشنده دریافت شده و شما را به بخش بازدید خودرو ارجاع می دهند.
  • پس از بازدید شماره شاسی و شماره موتور خودرو  مرحله بعدی ارجاع به قسمت فک پلاک می باشد. برگه سبز و کارت ماشین  به نام خریدار صادر می شود.
  • مرحله بعدی گرفتن پلاک جدید است که می توانید از انبار پلاک دریافت کرده و به بخش نصب پلاک که معمولا قبل از خروجی پارکینگ قرار دارد، مراجعه کرده و روی خودروی خریداری شده نصب کنید .
  • قبل از خروج به شما برگه ای برای خروج از پارکینگ داده شده می شود که بعد از نصب پلاک  می توانید از مرکز تعویض پلاک خارج شوید.

 

سخن پایانی در ارتباط با نحوه معامله ماشین دست دوم

توصیه می شود بعداز تعویض پلاک، بلافاصله به دفاتر اسناد رسمی رفته و سند قطعی را نیز در همان روز به نام حود منتقل کنید .

لازم به ذکر است هزینه ثبت سند قطعی نیز بر عهده فروشنده می باشد. مگر اینکه طرفین طور دیگری به توافق رسیده باشند که این توافق نیز در قرارداد باید ذکر شوذ.

2 پاسخ

  1. نکات فنی خوبی رو بهش اشاره کردین بعضیاش رو واقعا آگهی نداشتم در موردش که به لطف این مقاله یاد گرفتم به مجموع عملکرد سایتتون امتیاز پنج ستاره میدم.

    1. خوشحالیم که مطالب مفید بودند. سپاسگذاریم که امداد خودرو آسیا سنتر را انتخاب کردید و تشکر از نظرات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Phone icon
تماس با امداد خودرو