امداد خودرو آسیا سنتر در سراسر ایران به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی است.

تهرانپارس، خیابان وفادار شرقی، بعد ازدو راهی رهبرو بهشتی، پلاک 4 تعمیرگاه آسیاسنتر

مراحل تعویض موتور خودرو

امداد خودرو هیوندا (آسیا سنتر) » مقالات » مراحل تعویض موتور خودرو
مراحل تعویض موتور خودرو

زمانی که خودرو دچار حادثه‌ای شود که به موتور آن ضربه‌ وارد شود و مکانیک تشخیص تعویض موتور را بدهد بهتر است ماشین را عوض کنید چرا که تعویض موتور هزینه‌های بالایی دارد و شاید چندان به صرفه نباشد.

همچنین اگر بدون مجوز تعویض موتور کنید این کار جرم محسوب می‌شود و باید جریمه کلانی را متحمل شوید، اگر صاحب خودرو هزینه را مد نظر نداشته باشد مراحلی را که باید انجام دهد خیلی دشوار و سختگیرانه است و باید به راهنمایی و رانندگی محل زندگی خود مراجعه کنید و مجوزی برای تعویض موتور خودرو بگیرید که این کار خیلی دردسر دارد پس نتیجه می‌گیریم در درجه اول عوض کردن ماشین خیلی از همه نظر به صرفه‌تر بوده خواهید بود.

در ادامه مراحل تعویض موتور خودرو را به شما خواهیم گفت.

مراحل تعویض موتور خودرو

  • در مرحله اول باید مالک خودرو برای دریافت مجوز به پلیس راهور محل زندگی خود مراجعه کند و مجوز تعویض موتور را دریافت کند
  • در مرحله بعد با همراه داشتن مجوز تعویض موتور خودرو به مراکز تعویض پلاک اقدام کنید در این مرحله مالک خودرو حتماً مدارک شناسایی از قبیل کارت ملی، شناسنامه، کارت خودرو، سند خودرو و برگه عدم خلافی را همراه داشته باشد و زمانی که به این مراکز مراجعه می کنید به مالک خودرو یک فرم تحویل می دهند که در آن فرم مشخصات خودرو و مالک خودرو را باید درج کنید
  • بعد از اینکه فرم تعویض موتور را پر کردید کارشناس خودروی شما را چک می‌کند که از لحاظ مشکل داشتن موتور خودرو شما آگاه شود
  • در مرحله بعدی نوبت به چک کردن فرم پر شده توسط شما می شود. درستی اطلاعات فرم با اطلاعات موتور خودرو مورد بررسی قرار خواهد گرفت
  • اگر اطلاعات درست باشند مجوز تعویض پلاک خودرو برای شما به ثبت می‌رسد و مالک خودرو اجازه دارد که موتور خودرو را تعویض کند
  • بعد از این مرحله نوبت به خرید موتور خودرو می‌رسد موتور خودرو را باید از نمایندگی‌های معتبر خریداری کنید حتما مالک خودرو موتور نو خریداری کند در شرایطی که موتور نو وجود نداشته باشد از جاهای معتبر موتور دست دوم خریداری کنید

 ثبت در سیستم شماره گذاری

زمانی که موتور خودرو خریداری می کنید فاکتور خرید یا برگه گمرکی را به مرکز تعویض پلاک تحویل دهید تا بازرس اطلاعات را برای بار دوم بررسی کند اگر اطلاعات صحیح باشند بازرس مجوز ثبت در سیستم شماره گذاری را صادر می‌کند.

شماره موتور خودرو

این نکته را در نظر داشته باشید زمانی که موتور خودرو را نو خریداری می‌کنید حتماً شماره‌ای باید بر روی موتور درج شده باشد و اگر موتور خودرو نو باشد و شماره‌ای بر روی آن حک نشده باشد در مرحله اول باید به نمایندگی آن بروید و از نمایندگی درخواست کنید شماره‌ای بر روی موتورخودرو درج کند ولی اگر موتور دست دوم و وارداتی باشد و شماره‌ای بر روی آن حک نشده باشد باید به پلیس راهور مراجعه کنید تا در آن مراکز شماره‌ای بر روی موتور درج کنند.

 هزینه تعویض موتور خودرو

هزینه تعویض موتور خودرو به نوع خودرو و موتوری که برای آن خریداری می‌کنید بستگی دارد و همچنین هزینه دستمزد مکانیک، عوارض شهرداری و خلافی خودرو را نیز باید پرداخت کنید.

نکات مهم در مورد تعویض موتور خودرو

زمانی که براده‌های فلزی در روغن خودرو وجود داشته باشد این امر نشان می‌دهد که موتور خودرو قدیمی و فرسوده است و باید موتور خود تعویض شود.

زمانی که می‌خواهید موتور خودرو را تعویض کنید اگر موتور 4 سیلندر بوده نمی‌توانید موتور 8 سیلندر کار کنید. و تنها فقط همان تعداد سیلندری را که از قبل بر روی آن نصب بوده است را به همان تعداد می‌توانید تعویض کنید.

زمانی که خودرویی تصادفی سخت می‌کند کارشناس شاسی خودرو، موتور و قطعات اصلی خودرو را چک می‌کند اگر در موتور خودرو دستکاری شده باشد و مجوز قانونی نداشته باشد از طرف بیمه خسارت به آن ماشین تعلق نمی گیرد و مثل این می ماند که آن خودرو بیمه نداشته باشد.

موتور خودرو را باید از نمایندگی‌های معتبر خریداری کنید.

سوالات متداول مراحل تعویض موتور خودرو

آیا تعویض موتور خودرو در هر خودرو با خودروی دیگر متفاوت است؟

تفاوتی نمی کند خودروی شما جک s5 باشد یا تویوتا، بنابر تحقیق ما در بخش های امداد خودرو جک s5 و امداد خودرو تویوتا برای تعویض موتور هر کدام از این ماشین ها شما باید همان مراحل مشخص شده در مقاله را طی کنید.

آیا عوض کردن موتور ماشین بدون طی کردن مراحل مشخض شده جرم محسوب می شود؟

بله، در صورتی که بر اساس مراحل به صورت قانونی اقدام به این کار نکنید شما جرم مرتکب شده اید و برابر با قانون با شما برخورد خواهد شد.

در این مقاله مراحل تعویض موتور خودرو را به صورت کامل به همراه نکات لازم به شما معرفی کردیم. در صورت نیاز اگر نکته ای مدنظر دارید آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Phone icon
تماس با امداد خودرو