امداد خودرو آسیا سنتر در سراسر ایران به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی است.

تهرانپارس، خیابان وفادار شرقی، بعد ازدو راهی رهبرو بهشتی، پلاک 4 تعمیرگاه آسیاسنتر

علت جا نرفتن دنده خودرو

امداد خودرو هیوندا (آسیا سنتر) » امداد خودرو » علت جا نرفتن دنده خودرو
علت جا نرفتن دنده خودرو

علت جا نرفتن دنده خودرو چیست؟

گاهی اوقات فرد هنگام رانندگی متوجه می شود که دنده اتومبیل جا نمی رود. در این شرایط معمولا به دنبال علت جا نرفتن دنده خودرو بوده و تلاش می کنند تا با عوامل موثر در بروز این مشکل آشنا شوند. این ایراد در خودرو ها تحت تاثیر عوامل مختلفی بروز می کند، برخی از این دلایل بسیار راحت برطرف می شوند و برای برطرف کردن بعضی از آن ها باید اقدامات خاصی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: خدمات امداد خودرو هیوندا در تهران 

دلایل جا نرفتن دنده خودرو

در شرایطی که تمایل دارید علت جا نرفتن دنده خودرو را بشناسید، باید بدانید که فاکتور های زیادی می توانند در بروز این مشکل موثر باشند. مهم ترین عواملی که در جا نرفتن دنده خودرو موثر هستند عبارتند از:

  • کاهش سطح واسکازین گیربکس

مهم ترین عاملی که می تواند در بروز این مشکل موثر باشد، کاهش سطح واسکازین گیربکس است. این روغن که در گیربکس خودرو مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار نشتی شده و از مقدار آن کاسته شود. این امر می تواند سبب بروز مشکل شده و در نتیجه از جا رفتن درست دنده خودرو جلوگیری کند.

  • بی کیفیت بودن واسکازین

همان طور که می دانید روغن واسکازین یکی از روغن های بسیار مهم و کاربردی در خودرو به شمار می آید. در شرایطی که این روغن بی کیفیت باشد و یا این که تحت تاثیر استفاده بیش از حد نامرغوب شده باشد، می تواند در بروز اختلال در خودرو تاثیر گذار باشد. این عامل می تواند از جا رفتن مناسب دنده جلوگیری کرده و در نتیجه فرد در هنگام رانندگی با مشکل مواجه شود.

  • عملکرد نادرست دنده ها

گاهی اوقات نیز عملکرد سیستم دنده ها با مشکل مواجه شده و در نتیجه شرایط برای بروز این مشکل مهیا می شود. در این شرایط مکن است دنده ها به درستی بر روی هم قرار نگرفته باشند و یا این که صفحه سلکتور دچار شکستگی شده باشد. همچنین ممکن است فلاویون دچار مشکل شده باشد و یا این که بلبرینگ ها آسیب دیده باشند. در همه این شرایط احتمال جا نرفتن دنده و اختلال در هنگام رانندگی وجود دارد.

  • وجود مشکل در سیستم کلاچ

گاهی اوقات سیم کلاچ سفت شده و یا این که از کیفیت بالایی برخوردار نیست. در این شرایط نیز احتمال جا نرفتن دنده ها وجود دارد و در حالت کلی این ایراد سیستم دنده ها را با مشکل مواجه خواهد کرد.

عوامل موثر در جا نرفتن دنده خودرو

علاوه بر فاکتور هایی که در قسمت قبل به آن ها اشاره کردیم، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توان آن ها را به عنوان علت جا نرفتن دنده خودرو معرفی کرد. مهم ترین عواملی که سبب بروز این مشکل می شوند، عبارتند از:

 

  • نقص سنسور الکترونیکی

در بسیاری از خودرو ها، این سیستم های رایانه ای هستند که فرآیند انتقال نیرو را انجام می دهند. در نتیجه هر گونه اختلال در این سیستم می تواند سبب بروز اختلال در جا رفتن دنده ها شود.

  • اشتباهات و خطاهای فردی در رانندگی

گاهی اوقات فرد هنگام رانندگی اشتباه کرده و اصول لازم را رعایت نمی کند، این امر نیز در نهایت می تواند از جا رفتن دنده ها جلوگیری کند. به طور مثال زمانی که پدال کلاچ را به طور کامل فشار ندهد، دنده ها به درستی جا نمی روند و در نتیجه احتمال بروز این مشکل وجود دارد.

  • آستین توپی و جا نرفتن دنده

در خودرو قطعه ای وجود دارد که وظیفه دارد دنده های اصلی را با چرخ دنده درگیر کند. در نتیجه خراب بودن، فرسودگی و  یا جا به جا شدن بیش از حد این قطعه می تواند در جا نرفتن دنده ها موثر واقع شود.

 

بیشتر بخوانید: امداد خودرو کیا در تهران 

  • حلقه همگام ساز

این حلقه که در ارتباط با آستین توپی است، ممکن است خراب شده و عملکرد مناسبی از خود نشان ندهد. این امر در نتیجه می تواند از جا رفتن مناسب دنده ها جلوگیری کرده و رانندگی فرد را با اختلال مواجه کند.

  • شرایط مختلف آب و هوایی

معمولا در شرایطی که دما هوا بیش از حد پایین آمده و سرمای هوا زیاد می شود، خودرو با مشکلاتی مواجه خواهد شد. یکی از این مشکلات، یخ زدن سلونوئید است که در نهایت باعث اختلال در عملکرد دنده ها می شود. معمولا در این شرایط راننده نمی تواند به خوبی دنده ها را عوض کند و در رانندگی با مشکل مواجه خواهد شد.

  • تنظیم کننده چرخ دنده

دنده توپی یکی از قطعات مهم در سیستم دنده ها به شمار می رود. این قطعه که میان هر دو دنده قرار می گیرد، آن ها را به هم متصل کرده و ارتباطی میان چرخ دنده ها ایجاد می کند. حال اگر این قطعه خراب شود، احتمال جا نرفتن دنده ها و اختلال در رانندگی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک 

 

عوامل موثر در جا نرفتن دنده خودرو
عوامل موثر در جا نرفتن دنده خودرو

علت جا نرفتن دنده با کلاچ گرفتن

گاهی اوقات کلاچ به طور کامل توسط راننده گرفته می شود اما باز هم دنده به درستی جا نمی رود. در این شرایط عوامل مختلفی را می توان به عنوان مهم ترین علت جا نرفتن دنده خودرو معرفی کرد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • خرابی یا قطع کابل اتصال
  • سفت بودن بیش از اندازه روغن گیربکس
  • شکستن ماهک دنده
  • جا به جا شدن لیور دنده
  • خرد شدن دنده برنجی
  • خرد شدن بلبرینگ کلاچ
  • تمام شدن صفحه کلاچ
  • تمام شدن روغن مدار هیدرولیک

دقت داشته باشید که بروز این مشکل معمولا با ایجاد سرو صدا همراه است. معمولا در این شرایط گیربکس شروع به زوزه کشیدن کرده و یا این که سوت کشیده و جیرینگ جیرینگ می کند. در این شرایط باید سریعا به یک تعمیرکار قابل اعتماد مراجعه کنید تا عیب خودرو مشخص شده و برطرف شود.

علت جا نرفتن دنده با کلاچ گرفتن 
علت جا نرفتن دنده با کلاچ گرفتن

بیشتر بخوانید: خدمات امداد خودرو تویوتا در تهران 

کلام آخر علت جا نرفتن دنده خودرو

عوامل و فاکتور های مختلفی را می توان به عنوان علت جا نرفتن دنده خودرو معرفی کرد. سیستم دنده ها در خودرو از اجزا و بخش های مختلفی تشکیل شده است و خرابی هر یک از آن ها می تواند در جلوگیری از جا رفتن دنده ها موثر باشد. علاوه بر آن در شرایطی که روغن واسکازین گیربکس کاهش یافته باشد و یا آن که بی کیفیت و نامرغوب باشد نیز احتمال بروز این مشکل وجود دارد. در حالت کلی اگر به هنگام رانندگی پدال کلاچ را کامل فشار می دهید اما دنده جا نمی رود، باید سریعا به یک تعمیرکار قابل اعتماد مراجعه کنید تا خودرو عیب یابی شده و مشکل اصلی به طور کامل برطرف شود.

سوالات متداول برای علت جا نرفتن دنده خودرو

  1. ماهک تعویض دنده چه وظیفه ای در خودرو بر عهده دارد؟

این قطعه دنده برنجی را در موقعیت درست قرار داده و در نتیجه فرآیند تعویض دنده را آسان می کند.

  1. آیا بارگیری بیش از حد خودرو نیز می تواند در جا نرفتن دنده ها موثر باشد؟

بله، این امر می تواند فشار اضافه ای بر گیربکس وارد کند و در نتیجه تعویض دنده را با مشکل روبرو می کند.

  1. آیا تعویض ناگهانی دنده نیز می تواند در جا نرفتن دنده ها موثر باشد؟

بله، اگر به طور ناگهانی این کار را انجام دهید، گیربکس آسیب دیده و در طول زمان امکان جا نرفتن دنده ها را به شدت افزایش می دهد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Phone icon
تماس با امداد خودرو