امداد خودرو آسیا سنتر در سراسر ایران به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی است.

تهرانپارس، خیابان وفادار شرقی، بعد ازدو راهی رهبرو بهشتی، پلاک 4 تعمیرگاه آسیاسنتر

علت برق دزدی ماشین

علت برق دزدی ماشین

علت برق دزدی ماشین چیست؟

شاید تا به حال از خود پرسیده باشید که علت برق دزدی ماشین چیست؟ چرا و چه زمانی این اتفاق برای خودرو می افتد؟ همان طور که می دانید این باتری است که جریان الکتریکی لازم را در اجزای مختلف خودرو فراهم می کند. گاهی اوقات متوجه می شوید که باتری زود تر از موعد خالی شده و اتومبیل شما کار نمی کند. این بدان معنا است که برخی از قطعات خودرو بیش از حد برق مصرف کرده و در نتیجه انرژی باتری را تمام می کنند.

دلایل برق دزدی ماشین

زمانی که شما خودرو را خاموش می کنید، برخی از قطعات همچنان به باتری متصل هستند. رادیو، ساعت، قفل مرکزی و دزدگیر از جمله قطعاتی هستند که در این شرایط نیز از باتری استفاده می کنند. اما این اجزاء برق بسیار کمی دریافت کرده و در حالت عادی نمی توانند به عنوان علت برق دزدی ماشین شناخته شوند. حال اگر این قطعات عملکرد نامناسبی از خود نشان دهند، برق باتری بیش از حد مصرف شده و در نتیجه احتمال برق دزدی افزایش می یابد. گاهی اوقات نیز فساد باتری، اختلال در سیستم برق کشی خودرو و یا قطعاتی مانند وایر شمع و کوئل باعث بروز این مشکل می شوند.

هر چه شدت برق دزدی بیش تر باشد و یا این که باتری ظرفیت کم تری داشته باشد، عملیات اتمام باتری در مدت زمان کوتاه تری رخ می دهد. این اتفاق معمولا یک شب تا صبح اتفاق افتاده و صبح هنگام استارت زدن، مشاهده می کنید که خودرو روشن نمی شود. اگر بخواهیم یک تعریف علمی برای اختلال داشته باشیم باید بگوییم که این مشکل در اثر بروز اشکال در سیستم برق رسانی به وجود می آید. هر گونه اختلال در سیستم الکتریکی خودرو، می تواند ولتاژ را کاهش دهد و در نتیجه سبب بروز مشکل در عملکرد قطعات مختلف شود. زمانی که این اتفاقات رخ می دهند، به اصطلاح می گویند که برق دزدی اتفاق افتاده است.

عوامل موثر در بروز برق دزدی خودرو

اگر بخواهید بدانید علت برق دزدی ماشین چیست؟ باید بگوییم که این اختلال در اثر عوامل مختلفی بروز می کند و نمی توان یک علت خاص برای آن در نظر گرفت. قطعات مختلفی هستند که می توانند باعث تخلیه باتری شده و در نهایت نیز شما را مجبور به تعویض باتری نمایند. از این رو باید مشکلات مربوط به کاهش شارژ باتری را جدی گرفته و هر گونه اختلال را سریعا برطرف کنید. مهم ترین قطعاتی که در بروز برق دزدی موثر هستند، همان اجزایی هستند که در شرایط خاموش بودن خودرو نیز به آن متصل می مانند. مهم ترین نمونه از این قطعات عبارتند از:

  • دزدگیر
  • ضبط
  • شمع وایر ها
  • قفل مرکزی

البته این ماجرا به همین چند قطعه ختم نمی شود و گاهی اوقات خردگی در سیم ها و یا اختلال در سیستم برق کشی نیز چنین مشکلی را به وجود می آورد. از این رو شاید خودرو در تمام طول روز به درستی کار کند و فردای همان روز دیگر روشن نشده و قابل استفاده نباشد. در چنین شرایطی مشخص است که باتری در طول شب تخلیه شده و به اصطلاح برق دزدی اتفاق افتاده است. در صورتی که با چنین مشکلی مواجعه شدید، می توانید از خدمات تعمیر خودرو امداد خودرو هیوندا آسیا سنتر استفاده کنید.

تشخیص برق دزدی با آمپرمتر

حال که با علت برق دزدی ماشین آشنا شدید، خوب است که به دنبال روش های تشخیص این ایراد باشید. برای تشخیص این مشکل از روش های مختلفی می توانید استفاده کنید که یکی از ساده ترین روش ها، استفاده از آمپرمتر است. در این شرایط باید یک آمپرمتر تهیه کنید. خودرو را خاموش کرده و سر مثبت باتری را باز کنید. البته دقت داشته باشید که آمپرمتر سالم باشد و بتواند به طور دقیق جریان را نشان دهد.

حال آمپرمتر را بین باتری و این سر آن قرار دهید و چند دقیقه به آن نگاه کنید. از این طریق اگر قطعه ای از خودرو در حال استفاده از باتری باشد، شما مطلع خواهید شد. همچنین می توانید فیوز ها را کشیده و دوباره جا بزنید. اگر آمپرمتر بر روی عدد صفر مانده و حرکت نمی کند، متوجه خواهید شد که مشکل از فیوز است.

تست برق دزدی ماشین با لامپ

یکی دیگر از روش هایی که برای تشخیص علت برق دزدی ماشین مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از این روش می باشد. در این روش تست، یکی از سر های باتری جدا شده و به لامپ تست متصل می شود. در حقیقت این لامپ به صورت سری به مدار اضافه می شود. در این شرایط جریان از این لامپ عبور کرده و به قطعات مصرف کننده منتقل می شود. حال اگر لامپ روشن شود بدان معنی است که یک و یا چند قطعه در حال استفاده از باتری هستند.

روشن نشدن این لامپ نشان از سالم بودن سیستم و قطعات مختلف خودرو دارد و مشخص می کند که هیچ گونه برق دزدی اتفاق نیافتاده است. برای اجرای این روش مراحل مختلفی را باید انجام دهید که عبارتند از:

  • یک لامپ کوچک ۲ یا ۳ آمپری تهیه کنید.
  • کلید را از جاسوئیچی استارت بردارید.
  • چراغ ها و وسایل برقی را خاموش کنید.
  • کاپوت را بالا بزنید.
  • درب ها را ببندید.
  • کابل منفی باتری را جدا کنید.
  • کابل مربوطه را به لامپ متصل کنید.
  • ته لامپ را نیز به قطب منفی باتری وصل کنید.
  • اگر لامپ روشن شود، برق دزدی در خودرو را به شما گزارش کرده است.

 

تشخیص برق دزدی با مولتی متر
تشخیص برق دزدی با مولتی متر

برای تشخیص علت برق دزدی ماشین می توانید از روش های دیگری نیز کمک بگیرید. یکی از این روش ها استفاده از دستگاه مولتی متر می باشد که برای انجام این کار باید اقدامات خاصی را انجام دهید:

  • سیم قرمز را به قطب مثبت باتری متصل کنید.
  • سیم مشکی را به قطب منفی وصل کنید.
  • دستگاه را روی A۱۰ قرار دهید.
  • سوسسچ را ببندید.
  • همه چراغ ها و وسایل برقی را خاموش کنید.
  • کابل منفی باتری را جدا کنید.
  • کابل را به یک سر مولتی متر متصل کنید.
  • سر دیگر مولتی متر را به قطب منفی باتری وصل کنید.
  • در شرایطی که جریان آمپر بیش از ۱ آمپر باشد، خودرو برق دزدی دارد.

کلام آخر علت برق دزدی ماشین

اگر بخواهید علت برق دزدی ماشین و نحوه تشخیص آن را بشناسید، باید بگوییم که این اختلل در خودرو ها در اثر عوامل مختلفی بروز می کند. گاهی اوقات قطعاتی مانند دزدگیر، قفل مرکزی و یا ضبط خودرو بیش از حد از باتری استفاده کرده و سبب بروز این مشکل می شوند.

این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که خودرو برای چند ساعت خاموش است، در این شرایط همه شارژ باتری به یکباره تخلیه شده و در نتیجه خودرو قادر به روشن شدن نخواهد بود. برای اطمینان از بروز این مشکل می توانید از دستگاه هایی مانند آمپرمتر، مولتی متر و یا لامپ تست کمک بگیرید.  در مجموعه آسیا سنتر خدمات امدادی خودرو به صورت تخصصی انجام می شود. برای دریافت خدمات امداد خودرو تویوتا، بنز، مزدا، امداد خودرو کیا و کرمان موتور می توانید با شماره 09121083686 تماس بگیرید.

سوالات متداول برای علت برق دزدی ماشین

  1. آیا روشن ماندن چراغ خودرو نیز می تواند در تخلیه باتری خودرو موثر باشد؟

بله، در شرایطی که یکی از چراغ ها و یا لامپ ماشین تا صبح روشن بمانند، احتمال بروز این مشکل وجود دارد.

  1. آیا تغییرات دمایی نیز در تخلیه باتری خودرو موثر است؟

بله، گاهی اوقات هوای خیلی سرد و یا بیش از اندازه گرم می تواند تاثیرات منفی بر روی باتری گذاشته و سبب بروز این مشکل گردد.

  1. برق دزدی در خودرو پراید بیش تر در اثر چه عاملی بروز می کند؟

مدار های تحت تغذیه فیوز روم از مهم ترین عواملی هستند که می توانند در بروز این مشکل موثر واقع شوند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Phone icon
تماس با امداد خودرو