امداد خودرو آسیا سنتر در سراسر ایران به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی است.

تهرانپارس، خیابان وفادار شرقی، بعد ازدو راهی رهبرو بهشتی، پلاک 4 تعمیرگاه آسیاسنتر

انواع گیربکس های اتوماتیک

امداد خودرو هیوندا (آسیا سنتر) » امداد خودرو » انواع گیربکس های اتوماتیک
انواع گیربکس های اتوماتیک

انواع گیربکس های اتوماتیک شامل مدل های مختلفی می شوند. گیربکس یا جعبه دنده یک جزء مکانیکی متشکل از بلبرینگ ها ،چرخ دنده ها، ، شفت ها و …. است که بین موتور خودرو و چرخ قرار دارد. نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ منتقل می کند که در ادامه خودرو را به حرکت در می آورد. علاوه بر این سرعت خودرو را نیز کنترل می کند.

می توان بیان کرد که گیربکس بخشی جدایی ناپذیر از خودرو است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که گیربکس در خودرو چه عملکردی دارد؟ گیربکس چگونه کار می کند؟موتور خودرو نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو را تامین می کند. با این حال، نیروی تولید شده نیز باید از طریق گیربکس به چرخ ها ارسال شود.

گیربکس نیز یکی از قطعات فنی خودرو است که در مدل های دستی و اتوماتیک وجود دارد.شناخت انواع گیربکس با توجه به مزایا و معابی که دارد می تواند شما را در شناخت بهترین گیربکس و بهره مند شدن از آن کمک کند. در ادامه این مطلب از سایت امداد خودرو هیوندا  انواع گیربکس های اتوماتیک را بیان خواهیم کرد و به بررسی آن خواهیم پرداخت.

قطعات انواع گیربکس های اتوماتیک

گیربکس  یا جعبه دنده دارای قطعات زیادی است که هر کدام در عملکرد گیربکس نقش مهمی دارند. قطعات گیربکس در خودرو عبارت اند از:

  • شفت کلاچ

شفت کلاچ نیروی مورد نیاز موتور را از طریق کلاچ به گیربکس منتقل می کند. بنابراین در زمان درگیر شدن کلاچ، شفت کلاچ شروع به چرخش می کند. با توجه به عملکردی که این قطعه دارد شفت کلاچ به عنوان محور محرک نیز در گیربکس شناخته می شود.

  • شفت شمارنده

در گیربکس، شفت شمارنده به شفت ورودی متصل می شود. می توان بیان کرد که شفت شمارنده با توجه به نسبت دنده مورد استفاده با همان سرعت موتور یا سرعت کمتر می چرخد.

  • شفت اصلی

شفت اصلی نیز در کنار دیگر قطعات گیربکس بکار می رود و از این رو

به عنوان شفت خروجی نیز شناخته می شود. این قطعه با سرعت های مختلف می چرخد و مسئولیت مقدار متفاوتی از گشتاور تولیدی را بر عهده دارد

  • بلبرینگ ها

بلبرینگ ها در گیربکس، چرخش را تسهیل می کنند و اصطکاک را کاهش می دهند.

  • چرخ دنده ها

چرخ دنده ها  وظیفه دارند که گشتاور را از یک شفت به شفت دیگر منتقل کنند.  از طرفی گشتاور تولید شده توسط هر چرخ دنده به تعداد دندانه های هر دنده و اندازه چرخ دنده بستگی دارد.

  • چنگال دنده

این قطعه نیز از دیگر قطعات گیربکس خودرو است که در کنار دیگر قطعات عملکرد گیربکس را هدایت می کند.

انواع گیربکس های اتوماتیک
انواع گیربکس های اتوماتیک

بررسی انواع گیربکس خودرو و ویژگی آن ها 

قبل از بحث در مورد انواع گیربکس های اتوماتیک بهتر است در مورد گیربکس ها نیز توضیحات کلی را بیان کنیم. دو نوع گیربکس در خودرو وجود دارد که با توجه به نوع خودرو بکار می رود. این گیربکس ها در دو دسته گیربکس دستی و اتوماتیک دسته بندی می شود.در ادامه به شرح هر کدام از گیربکس ها می پردازیم.

گیربکس دستی

همان طور که از نام این گیربکس پیداست به صورت دستی بوده و نیاز به دخالت نیروی دست دارد.در واقع این  در نوع گیر بکس  وظیفه تعویض دنده برای تغییر سرعت و گشتاور خودرو با درگیر کردن دستی کلاچ توسط راننده خودرو انجام می شود.

گیربکس اتوماتیک

نوع دیگری از گیربکس به صورت اتوماتیک است.  برای وسایل نقلیه اتوماتیک، گیربکس داخلی به طور خودکار دنده ها را تنظیم می کند و راننده از این طریق سرعت خودرو خود را کاهش یا اینکه به آن شتاب می دهد. در گیربکس اتوماتیک در زمان تعویض دنده نیازی به مداخله دستی راننده نیست، بنابراین خودروهای گیربکس اتوماتیک کلاچ ندارند.

با توجه به اتوماتیک بودن گیربکس، راننده به سادگی می تواند پدال گاز یا ترمز را فشار دهد تا ماشین را کنترل کند در ادامه نیز سرعت و گشتاور نیز به طور خودکار کنترل می شود.استفاده از گیربکس اتوماتیک خودرو آسان‌تر است، اما نگهداری و تعمیر آن کمی هزینه بر  می باشد.

با این حال می توان بیان کرد که گیربکس خودرو برای وسایل نقلیه اتوماتیک معمولاً بالا است . البته بسته به مدل خودرو از انواع مختلف گیربکس خودرو استفاده می شود که می توان گیربکس اتوماتیک را بهترین نوع دانست. گیربکش اتوماتیک نیز به نوبه خود دارای انواع متنوعی است که در ادامه هر کدام را بیان خواهیم کرد.

معرفی انواع گیربکس های اتوماتیک

انواع گیربکس های اتوماتیک عبارت اند از:

گیربکس CVT

یکی از انواع گیربکس های اتوماتیک، گیربکس CVT است. این مدل از گیربکس اتوماتیک انتقال نیرو با استفاده دو عدد مخروط، پلیمری یا تسمه فلزی است که اتصال مخروط با به یکدیگر توسط آن انجام می شود.در واقع می توان بیان کرد که کلمه CVT  مخفف گیربکس متغیر پیوسته است. انواع  گیربکس ها از چرخ دنده ها استفاده می کنند،اما این گیربکس کمی متفاوت تر بوده  و دارای یک سری تسمه و مخروط هستند. با افزایش و کاهش سرعت، تسمه‌ها در مخروط‌ها بالا و پایین می‌روند و به طور مداوم کارآمدترین دنده را برای موقعیت پیدا می‌کنند.

این نوع گیربکس کارکرد روان تری دارد و البته می توان کارآیی بالایی نیز داشته باشد.

گیربکس AMT

این نوع گیربکس اتوماتیک در واقع یک مدل معمولی از گیربکس است که برای کارآیی بهتر آن ، عملگرهای الکترومکانیکی بر روی ان نصب می شود که در نتیجه موجب تعویض دنده به صورت خودکار نیز می شود.

از مهمترین مزیت های این محصول می توان ساختار و قیمت ارزان آن را نام برد. از طرفی به مدل های دستی شباهت زیادی دارد که این امر هزینه تعمیرات آن را کاهش می دهد.

گیربکس AMT
گیربکس AMT

گیربکس سیاره ای AT

یکی از متداول ترین گیربکس های اتوماتیک می توان گیربکس  سیاره ای AT را نام برد. در این نوع از گیربکس اتوماتیک، انتقال قدرت خودرو از طریق مجموعه ای از چرخ دنده های خورشیدی سیاره انجام می گیرد. کلاچ اتوماتیک گیربکس سیاره ای AT هیدرولیکی بود و به سیستم کنترلی مجهز می باشد.

گیربکس DCT

گیربکس DCT از نظر ساختار به گیربکس معمولی دستی شباهت زیادی دارد البته این نوع گیربکس اتوماتیک دارای دو گیربکس مستقل نیز هست که هر کدام نیز به صورت مستقل به یک مجموعه کلاچ متصل می شود. از مهمترین مزیت های گیربکس DCT می توان به قدرت بالا، راندمان و افت انرژی کم اشاره کرد.

سخن پایانی انواع گیربکس های اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک چیست؟ انواع گیربکس های اتوماتیک کدام است؟ اصل کار گیربکس این است که نیروی تولید شده توسط چرخش موتور را به سایر اجزای موتور منتقل کند تا این قطعات بتوانند حرکت ایجاد کنند. فرآیند انتقال نیرو با دریافت نیروی مشخصی که باید با قدرت چرخشی زیاد تولید شود توسط محور و چرخ شروع می شود.

گیربکس اتوماتیک در خودرو با توجه به کارآیی بالایی که دارد در واقع  یک وسیله انتقال خودرو است که می تواند مقدار مناسبی نیرو (گشتاور) را از موتور به چرخ ها به طور خودکار منتقل کندبا توجه به این امر رانندگی بسیار راحت تر می شود و رانندگان از چنین گیربکس هایی رضایت کامل را دارند.  جالب است بدانید که بدون گیربکس، موتور خودرو به سرعت بیش از حد گرم می شود یا  اینکه خودرو نمی تواند به ظرفیت موتور خودروی مشخص شده خود برسد.

گیربکس در خودرو دارای مزیت های زیادی است که گیربکس‌ها موجب کاهش مصرف سوخت غیرضروری می شود، زیرا دنده‌های مختلف از سوخت در سطوح مختلف استفاده می‌کنند  این به این دلیل است که هر چه دنده بالاتر باشد، دور کمتر و سوخت کمتری برای حرکت خودرو مورد نیاز است.

سوالات متداول انواع گیربکس های اتوماتیک

1-علائم خرابی انواع گیربکس های اتوماتیک کدام است؟

احساس لرزش در گیربکس

صدای غیر طبیعی خودرو

به مشام رسیدن بویی شبیه بوی سوختگ

خارج شدن دنده از جای خود

2-عواملی که موجب خراب شدن انواع گیربکس اتوماتیک می شود چیست؟

تعویض حالت گیربکس در هنگام حرکت

رانندگی در حالت خلاص

هنگام گاز دادن

درگیر کردن حالت پدال قبل ازمتوقف کردن خودرو

3-تعمیر انواع گیربکس اتوماتیک به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه تعمیر گیربکس خودرو به مدل خودرو، بستگی دارد که با توجه به شرایط اقتصادی کشور هزنه تعمیر آن نیز متغیر است.

4- طول عمر گیربکس چقدر است؟

گیربکس دستی و اتوماتیک سال ها برای شما کار خواهد کرد اما به شرطی که به درستی نگهداری شود.البته مدت زمان ماندگاری آن به شرایط رانندگی بستگی دارد.

5- گیربکس در خودرو چگونه کار می کند؟

گیربکس در خودرو به صورت دستی یا اتوماتیک با انتقال نیرو از موتور برای به حرکت درآوردن چرخ‌ها با استفاده از مجموعه‌ای از دنده‌ها که می‌توانند برای تغییر سرعت و گشتاور تعویض شوند، کار می‌کند. چرخ دنده ها در جعبه دنده یا گیربکس  چیده شده اند تا سرعت های متفاوتی را ارائه دهند و از این طریق عملکرد موتور را حفظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Phone icon
تماس با امداد خودرو