امداد خودرو آسیا سنتر در سراسر ایران به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی است.

تهرانپارس، خیابان وفادار شرقی، بعد ازدو راهی رهبرو بهشتی، پلاک 4 تعمیرگاه آسیاسنتر

دلایل کشیده شدن فرمان به سمت راست یا چپ و راه حل برطرف کردن آن

امداد خودرو هیوندا (آسیا سنتر) » امداد خودرو » دلایل کشیده شدن فرمان به سمت راست یا چپ و راه حل برطرف کردن آن

زمانیکه در رانندگی میخواهیم شتاب بگیریم یا ترمز بگیریم،ممکن است کشیده شدن فرمان خودرو به سمت راست یا چپ کشیده اتفاق بیفتد.دلایل کشیده شدن فرمان ؛می تواند بدلیل مشکلات بوجود آمده در سیستم تعلیق یا در لاستیک و چرخها باشد.

برای اینکه دلیل کشیده شدن فرمان به یک سمت را متوجه شوید،ابتدا باید تشخیص دهید که کشش فرمان چه زمانی رخ می دهد؟

کشش فرمان هنگام ترمز گرفتن اتفاق می افتد یا زمانیکه با گاز دادن میخواهید شتاب اتومبیل را بالا ببرید؟

 

دلایل کشیده شدن فرمان به سمت راست یا چپ زمان گاز دادن

1.تراز نبودن چرخهای خودرو

در صورتیکه تراز چرجها مناسب نباشند،خودرو می تواند در یک خط مستقیم حرکت کند و حتما به یک سمت کشیدگی خواهد داشت.

تراز نامناسب چرخها بدین معناست که زوابای چرخ ازاندازه ستاندارد شرکت سازنده تغییر کرده است.معمولا این تغییر زوابا بدلیل رانندگی در جاده های ناهموار، رفتن روی دست اندازها ویا برخورد چرخها به کناره های جداول اتفاق می افتد.همچنین به مرور زمان با رانندگی زیاد نیز می تواند زوایای چرخها تغییر پیدا کند.

 

2.کم باد بودن لاستیک ها

درصورتیکه فرمان خودرو به سمت چپ یا راست کشیده می شود،بهتر است ابتدا باد لاستیک های ماشین را چک کنید.در صورتیکه لاستیک ها از حد استاندارد بیشتر یا کمتر باد شده باشند،منجر به بهم خوردن تراز خودرو می شود.بخصوص در مواقع کم بادی لاستیک ها بیشتر این اتفاق می افتد،بدلیل اینکه در این حالت در غلطیدن لاستیک ها مقاومت بیشتری ایجاد می شود.

این مشکل با تنظیم باد لاستیک ها برطرف خواهد شد اما در صورتیکه مشکل حل نشد باید بدنبال وچود مشکل در قطعات دیگر باشیم.

 

3. معیوب بودن بلبرینگ چرخ

وقتی بلبرینگ چرخهای خودرو به مشکل می خورد بدین معنا که بلبرینگ خراب شده یا حقره در آن ایجاد شده و یا پوسیده باشد،موجب می شود که فرمان به سمت بلبرینگ خراب کشیده شود.این بدلیل اتفاق می افتد که خرابی بلبرینگ باعث زبر شدن سطح آن شده و مانع غلتیرن بلبرینک به صورت هموار می شودو این باعث لرزش تایر ماشین و در نتیجه کشیدگی فرمان به سمت بلبرینگ خراب می شود.

 

4.چرخهای خودرو بالانس نیستند

بالانس نبودن چرخها بدین معناست که وزن خودرو بین چرخهای محتلف به شکل یکنواحت توزیع نشده است و با تراز نیودن چرخها کاملا متفاوت است.تراز نبودن چرخها یعنی زوایای تغییر کرده است.

وفتی چرخ ها بالنس نباشند یک طرف خودرو  وزن بیشتری را تحمل می کند و به همین دلیل فرمان خودرو به سمت سنگین خودرو کشیده شذه و باعث لرزش خودرو می شود.

 

5.فرسوده بودن اجزای سیستم تعلیق

آخرین چیزی که در مورد کشیده شدن فرمان به یک سمت به ذهن می رسد وجود مشکل به غلت فرسودگی قطعات سیستم تعلیق می باشد. فرسودگی اتصالات توپ، فنرها، بوش یا سایر قطعات سیستم تعلیق می تواند باشد.

 

دلایل کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمز گرفتن

دلایل مختلفی برای کشیده شدن فرمان به سمت چپ یا راست هنگام ترمز گرفتن وجود دارد.منبع اصلی این مشکل را می توان در سیستم ترمز خودرو یافت.

1.لنت ترمز یک سمت تمام شده است.

معمولا لنت های ترمز چپ و  راست همزمان با هم تمام می شوند،اما در صورتیکه به هر دلیلی لنت یک سمت زودتر تمام شود،فرمان هنگام ترمز گرفتن به سمت لنت سالم منحرف می شود.

2.کالیپر ترمز گیر کرده است

به بخشی از سیستم ترمز که به شکل یک گیره استو روی روتور چرخ قرار می گیرد کایپر گفته می شود.با فشار دادن پدال ترمز ، کالیپر به لنت های ترمز فشار آورده و باعث متوقف شدن خودرو می شود.

روی هر چرخ کالیپر جداگانه نصب شده است.اگر هر کدام از آنها گیر کند،هنگام ترمز گرفتن فرمان به همان سمتی که کالیپر گیر کرده ،کشیده می شود.

3.پمپ اصلی ترمز خراب شده است

وقتی پمپ ترمز ماشین خراب می شود،توازم بین ترمزهای خودرو بهم می خورد.به همین دلیل ممکن است یکی از ترمزها نتاند بخوبی کار کند ودر نتیجه فرمان به یک سمت کشیده می شود.

 

چگونه مشکل کشیده شدن فرمان را حل کنیم؟

ذر صورت مشاهده کشیده شدن فرمان به سمت چپ یا راست در حین رانندگی ،متوجه می شویم که ایراد در سیستم ترمز و چرخها می باشد.کلا عدم هماهنگی و عدم تعادل در انتفال نیرو مربوط به این سیستم می باشد.

در صورت مشاهذه نشتی روغن از سیلندر یا لوازم جانبی ترمز،چرب شدن دیسک ها با روغن گریس،معیوب شدن پمپ ترمز، خیلی سریع به یک تعمیرگاه معتبر و قابل اطمینان مراجعه بفرمایید.بدلیل اینکه این مشکل به مرور زمان شدیدتر شده و به سیستم تعلیق آسیب بیشتری  می رساند و احتمال منحرف شدن خوذرو از جاده وجود داشته و آسیب های جبران ناپذیزی بوچود خواهد آورد.

مچتمع تعمیرگاهی آسیا سنتر می تواند در مورد کلیه تعمیرات تخصصی خودرو به شما رانندکان عزیر کمک کرده و خدمات کاملا تخصصی توسط تیم مجرب و حرفه ای ارائه میدهد. در ضمن کلیه خدمات و تعمیرات انجام شده دارای یکسال گارانتی کتبی می باشند.

2 پاسخ

  1. من طرفدار پر و پا قرص بخش مقالات سایتتون هستم در همه مقالات نکاتی که مطرح میکنن برام تازگی دارن و بسیار آموزنده و مشکل گشاست ممنونم ازتون.

    1. خیلی خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده و تلاشمون رو میکنیم که مطالب کاملتر و کاربردیتر برای دوستان عزیزی که مقالات مجموعه آسیا سنتر را دنبال میکنند، ارائه بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Phone icon
تماس با امداد خودرو